fredag den 11. april 2008

Farvning




Så er det første spæde forsøg på at farve garn i mikro ovnen ovre, og det med et overordenligt godt resultat.


For 10 år siden købte jeg nogle Pro Mx Reaktive Farver fra Karen Noe. Det var meningen de skulle bruges til at farve uld, der så skulle kartes og spindes, men en fingerskade satte projektet på stand by en del år.


Nu er jeg så kommet i tanke om, at det må kunne bruges til strømpegarn. Tidligere på året købte jeg hvidt strømpegarn fra Grønhøj Garn - Qualitas Strømpegarn. Det er ganske godt til dette projekt, og noget dejlig holdbart garn.


Lavede et fed garn. Bandt for det. Lagde det i en blanding af vand/citronsyre. Herefter blandede jeg urea salt med vand. I denne opløsning kom jeg lidt farvepulver ( en lille slat) og fik det opløst. herefter blev det fugtige garn lagt på et stykke plastic, og farven blev duppet ind i garnet, der hvor jeg ville have det.


Herefter blev det forsigtigt løftet over i en glasskål med glaslåg.


Ind i mikro ovnen 1½ min. ved 750ww.


Herefter stod garnet i skålen med låg på natten over for at det skulle hærde og undgå kuldechock.


Næste morgen var det så bare at vaske, skylle og tørre garnet.


Så er det klar til at blive strikket af.


1 kommentar:

Lea (Lyriklogik) sagde ...

Sikke nogle farver...rigtig flot! :-)